Volgende harde klap voor gelijke kansen in onderwijs

Verschillende Onderwijsschepenen kregen van Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) een forse besparing, tot 30% op het flankerend onderwijsbeleid in de bus. “Deze besparing is een nieuwe, harde klap voor het gelijke-kansenbeleid in het Vlaams onderwijs”, zegt Vlaams parlementslid en onderwijsspecialiste Elisabeth Meuleman (Groen). “Steden en gemeenten worden koud gepakt, terwijl de scholen kreunen onder de uitdagingen op vlak van gelijke onderwijskansen.”


Met het budget voor flankerend onderwijsbeleid voeren steden en gemeenten een actief gelijke-kansenbeleid. “Het gaat om concrete en zinvolle realisaties”, zegt Meuleman: Scholen werken samen om spijbelen tegen te gaan, scholen waar veel kinderen de schoolkosten niet kunnen betalen worden extra ondersteund, leerkrachten die werken in moeilijke klassen worden gecoacht, brugfiguren werken aan ouderparticipatie, time-out-projecten voor moeilijke leerlingen.

“Lokale samenwerking is een oplossing in budgettair moeilijke tijden. Begin deze week verklaarde minister Crevits nog dat ze spijbelen een belangrijke problematiek vindt. En in de feiten bespaart ze op de middelen ervoor,” reageert Meuleman.
 
“Dit is geen de-indexering of efficiëntie-oefening, maar een brute besparing”, vindt Meuleman. Wanneer je tot 30% bespaart, komen deze projecten in het gedrang. “Deze vorm van besturen is onbehoorlijk” vindt Meuleman: “Burgemeesters en schepenen hebben nog maar net hun begrotingen op orde, de scholen kregen hun middelen toegekend, en nu krijgen ze deze besparing te slikken.”

Het stopt hier wellicht niet. “Welk lot is het flankerend onderwijsbeleid in de toekomst beschoren eens het budget is ondergebracht in het Gemeentefonds?”, vraagt Meuleman zich af. “Het blind besparingsbeleid van de Vlaamse regering heeft zware gevolgen voor scholen en laat de lokale besturen met de gebakken peren zitten,” besluit het Groene parlementslid. 

Deze besparing zal vooral effect hebben in de steden. Bijna 2 miljoen euro (of 68% van de beschikbare middelen) is gereserveerd voor de centrumsteden omdat de noden daar zo groot zijn. In Antwerpen spreekt 40% van de leerlingen in het basisonderwijs thuis geen Nederlands. In Gent 27%. Het aandeel leerlingen in het basisonderwijs met een laagopgeleide moeder bedraagt in Antwerpen 44% en in Gent 32%. De verjonging van de bevolking en de superdiversiteit op de schoolbanken vergen van onze leerkrachten en directies één van de grootste omschakelingen en inspanningen in jaren.

Tags: 

Datum agenda: 

donderdag, december 4, 2014