Eindtermen : minister blaast eenzijdig eindtermen debat op

De afgelopen maanden werkten parlementsleden van meerderheid en oppositie (de zogenaamde kerngroep eindtermen) samen aan een decreet over nieuwe eindtermen. De kerngroep  ging na de vergadering vorige week uiteen met de afspraak om binnen drie weken verder te werken en knopen door te hakken. De vier partijen NV-A, Open VLD, sp.a en Groen zitten op dezelfde lijn:  eindtermen moeten transparant zijn voor leerkrachten en zorgen voor minder planlast. Er moet stevig pakket basisgeletterdheid komen om de lat hoog te leggen voor kinderen die onvoldoende kunnen om te functioneren in de maatschappij. Het initiatief voor het bepalen van alle eindtermen ligt bij het parlement, niet bij de koepels, en er moet een gemeenschappelijke sokkel komen voor alle levensbeschouwelijke vakken met interlevensbeschouwelijke competenties. Over dat laatste zou nog juridisch advies worden ingewonnen. Begin deze week vertrokken de leden van de kerngroep op studiereis naar Kopenhagen. Daar kregen ze plots het bericht dat Crevits alles beslist heeft en dat haar teksten te nemen of te laten zijn.

Commissievoorzitter Kathleen Helsen (CD&V), die op het laatste moment niet mee op studiereis vertrok, werd overgevlogen naar Denemarken  om de boodschap te brengen. ‘Deze manier van werken is ongezien’ zegt Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman. ‘Crevits schoffeert daarmee niet alleen de oppositie maar vooral haar eigen coalitiepartners. Ze duwt eigengereid haar eigen agenda door. Ze wil duidelijk niet  weten van interlevensbeschouwelijke eindtermen rond burgerschap in de levensbeschouwelijke vakken of van een stevig pakket basisgeletterdheid. Het lijkt bovendien nog steeds haar intentie om deze hervorming kost wat kost tegen volgend schooljaar door te duwen, alhoewel het hele onderwijsveld al heeft aangegeven dat die timing onhaalbaar is.

‘Na een slecht politiek compromis over de hervorming van het secundair onderwijs doet de minister het hele spel nu nog eens over met de eindtermen. Er moet kost wat kost snel hervormd worden, of die hervormingen nu leerlingen en leerkrachten ten goede komen of niet. Dat was het geval met de hervorming van het secundair onderwijs, met het in der haast ingevoerde M-decreet dat voor geen meter loopt en nu met de eindtermen. Coalitiepartners slikken dit, maar de vraag blijft hoe lang directeurs en leerkrachten het zullen slikken dat een minister pluimen op haar eigen hoed laat primeren op degelijk wetgevend werk en aandacht voor de mensen die dit allemaal moeten uitvoeren in het onderwijsveld.’

 

Datum agenda: 

donderdag, oktober 26, 2017